Wednesday, October 17, 2012

Apa Ada Pada Kematian....

السلام علبكم و رحمة الله و بركاته

Saudara yang dirahmati Allah sekelian ,dipagi Jumaat yang penuh keberkatan ini cuba kita renungkan sedikit mengenai kematian yang pasti dialami oleh semua yang hidup. Setiap yang bernyawa pasti akan menemui ajal/mati. Cukuplah mati itu sebagai satu peringatan bagi yang hidup. Nabi juga berpesan bahawa sebijak-bijak manusia ialah mereka yang sentiasa mengingati mati.
أَفَمَا نَحْنُ بِمَيِّتِينَ 
Maka apakah kita tidak akan mati?,Ashaafaat-58
Ada apa dengan kematian.?Kematian bukanlah satu nokhtah kehidupan, bahkan sebenarnya ia adalah satu permulaan kehidupan abadi. Hidup yang selama-lamanya tanapa ada kematian lagi sesudah itu. Kematian adalah titik permulaan soal bicara antara manusia dan tuhan. Soal perhitungan antara amal baik dan amal buruk. Soal perhitungan yang juga dinamakan “Yaumul Mizan”/hari hisab untuk menimbang seberat mana dosa dan pahala. Soal penentuan haluan sama ada ke syurga atau neraka dan disana tiada jalan ketiga.

Ada apa dengan kehidupan dunia ?Ingatlah! Kehidupan dunia adalah ujian semata-mata.  Ianya bukan matlamat. Ia bukan segala-galanya. Ianya adalah medan ujian bagi ruh. Ruh yang lalai perlu diingatkan. Ruh perlu dibimbing untuk kembali kepada fitrah.

Peringatan untuk kita ambillah dunia sekadarnya. Kejarlah dunia untuk kepentingan akhirat kita. Jangan tertipu dengan pujukan dunia yang sia-sia. Tinggalkan perkara yang bukan keutamaan. Sudah tiba masanya untuk dirimu menghitung segala-galanya. Sebelum sampai hari perhitungan yang dijanjikan.
Kematian itu terlalu hampir.Sedangkan yang bayi juga boleh mati, inikan pula pada kita yang mencecah 20/30/40/50/60 tahun. Apa mungkin mencecah hingga ke angka 100. Itu semua ketentuan Allah. Sudah tertulis sejak azali. Itu bukan urusan kita. Fokuskan urusan kita hanyalah pada tanggungjawab diri kita pada Allah kita, diri kita, keluarga kita, masyarakat kita dan juga negara kita. Pimpinlah diri kita untuk mengikut jalan yang hanif/Islam.
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ 
Katakanlah: "Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan".-Jumaah 8

Di depan kita sudah terbentang dua jalan yang jelas dan nyata. samaada jalan iman dan kepatuhan kepada perintah Allah atau jalan kufur engkar dari suruhan/perintah Allah. Sama ada kita memilih jalan keingkaran atau kau memilih jalan kesyukuran. Pilihlah untuk kita. Ianya adalah pilihan kita sendiri. Mintalah hidayah Allah sebagai petunjuk disepanjang perjalanan.
وَمَا أُوتِيتُم مِّن شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَزِينَتُهَا وَمَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَى أَفَلَا تَعْقِلُونَ
Dan apa saja yang diberikan kepada kamu, maka itu adalah keni'matan hidup duniawi dan perhiasannya. sedang apa yang di sisi Allah adalah lebih baik dan lebih kekal. Maka apakah kamu tidak memahaminya?Al Qashash -60

Kenalilah dunia kita dengan kesabaran dan ketabahan. Pelajarilah ilmu-ilmu keduniaan dalam rangka untuk mencari keredhaan Tuhanmu. Jangan jadikan kehidupan dunia kita kelak sebagai tipudaya.
Saudara yang dirahmati Allah sekelian ,selamat menempuh kehidupan sebagai hamba Allah yang beriman.


والله أعلم بالصواب والله تعالى أعلىو أعلم
 
و إلى اللقاء إن شاء الله تعالى

والسلام علبكم و رحمة الله و بركاته
 

وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ
 
(٢ :سورة المائدة)
Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan permusuhan.(Al-Maidah:2)

كلمتان خفيفتان علي اللسان ثقيلتان في الميزان حبيبتان إلي الرحمن سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
 
2 kalimah yang ringan di lidah,berat di atas neraca timbangan
dan disukai oleh Allah Tuhan Yang Maha Pengasih ialah:سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
SUBHANALLAH WABIHAMDIHI,SUBHANALLAHIL AZEEM
Maha suci Allah dan Segala  Puji Baginya , Mahasuci Allah Yang Maha Agung
(Hadith Riwayat Bukhari & Muslim)
 

No comments:

Post a Comment